30 juni - markusevangeliet

Jag inser alldeles nu när jag skriver att det är juli. Den första. Således är det inräknat imorgon bara två lägerdagar kvar innan konfirmationen. Och jag har aldrig blivit såhär överraskad över hur fort det har gått. Just nu sitter jag mest och grämer mig över saker vi inte har hunnit med att säga, att prata om, att testa på, men samtidigt inser jag att anledningen till det är att vi har gjort så mycket annat roligt. Som idag, till exempel.

Vi inledde ganska traditionellt med frukost + aftonbön + "lektionspass" under förmiddagen, där snälla prästmadde tog på sig att ta hand om de små liven så att vi andra ledare kunda städa arbetsrummet/sova/planera/äta glass. Det var välbehövligt på många sätt. Lektionen behandlade dels Martin Luther, grundare (eller i alla fall förgrundsfigur och inspiratör) till den protestantiska kyrkan, dels våran konfirmationsgudstjänst på lördag. Utan att avslöja allt för mycket kan jag avslöja att det ser lovande ut. Hittills.

Lunchen var idag sedan helt och hållet rättvis, där alla fick njuta den goda och närande maten. Under eftermiddagen fortsatte vi sedan inför-konfirmationen-planeringen ett slag, innan Hampus tog över stafettpinnen och gick ut och lekte lite. Undertecknad passade då på att förbereda andakt, men som tur var har man Ida, som är alldeles ypperligt duktig med kameran. Nedan visas ett par bilder från det till synes fantastiskt roliga lekpasset.









En kvällsmat och en 28 minuters siesta senare var det sedan dags för något alldeles extra på schemat. Gotlandsteatern kom på besök och gav oss Markusevangeliet, en fantastisk skildring av evangeliet, teologiskt sett mycket innehållsrikt och framför allt lärorikt på ett sätt som tilltalar, uppmuntrar till egna tankar och funderingar. Efter föreställningen stod banangrillning på schemat, kombinerat med en lite mysigare kvällsfika där vi hade allsång och åt goda bananer. Aftonbön följde, sömn följer förhoppningsvis. Så även för mig, som tackar för ännu en fantastisk dag här, och bävar inför faktumet att det snart är över.

Fridens!
Jens

Kommentarer
Postat av: Staffan

Efter ett kort besök på gården: Det var jättekul att se er alla. Jag vill skicka en speciell hälsning till alla härliga konfirmander:

Kom ihåg att Gud älskar dig för den du är, inte för det du kan och vet.

Ha en jättefin konfirmationsdag imorgon!

2010-07-02 @ 20:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0